luni, 11 mai 2015

MICROISTORIA ACUSTICĂ A CLUJULUI (XIII): ELICOPTERELE

Tipic perioadei 1990-2002 au fost elicopterele escadrilei 132:
  • patru MI-8: 708, 714, 721 şi 723 (după alte surse, 727); deja, în 1996, două din ele erau retrase
  • două IAR 316 B: 08 şi 51; discrete la început, acestea au început să fie personajele principale după retragerea MI-urilor
dar, am văzut (nu o dată) şi IAR 330. Cele 4 elicopere MI-8 zburau - frecvent - la înălţime foarte joasă, în formaţie. Noroc că, în trimestrul II al clasei a X-a nu se făceau ore cu carul, că, altfel, nu ştiu cum s-ar fi putut desfăşura în vuietul continuu produs de rotorul principal, de anticupla şi de motoarele acestora. Deasupra cartierului Grigorescu, nu foarte des, putea fi văzut tot un MI-8 care zbura la înălţimea blocurilor turn. De asemenea, deasupra zonei Liceului Emil Racoviţă mai putea fi observat - din când în când - un MI-8 (apoi un IAR 316) care nu numai că zbura foarte jos, dar şi sinuos; ca şi cum ar fi efectuat zbor de antrenament. Începând încă din prima jumătate a anului 1991 şi până în mai 1999 aveau loc zboruri:
  • cu două elicoptere, la o distanţă de fix 5 minute unul de celălalt; durata unei ture era de fix 15 minute
  • la o înălţime relativ mare
  • pe un traseu care trecea şi deasupra zonei centrale şi a cartierului Grigorescu
  • cu o durată de peste 3 ore; când se făcea zbor de noapte, ultima tură deasupra cartierului Grigorescu putea avea loc chiar şi în jurul orei 23:45; depinde când apunea soarele
Astfel de zboruri aveau loc mai ales joia, dar şi în alte zile, printre care şi marţea. Erau perioade când în fiecare joi se zbura, dar şi perioade când trecea şi o lună fără să vezi vreun elicopter pe cer. După mai 1999, am văzut mai ales zboruri efectuate cu un elicopter, mai rar cu două şi nu peste 3 ore, ci mai puţin. De asemenea, acea ritmicitate a trecerii deasupra aceluiaşi loc nu a mai fost prezentă decât uneori şi nu mai mult de două ore. Una din zilele de zbor era marţea, iar cealaltă ori joia, ori - mai rar - miercurea. 
În anul 2002, Escadrila 132 a fost desfiinţată. Totuşi, mai pot fi văzute elicoptere, în special:
  • EC-135 (SMURD, Unitatea Specială de Aviaţie)
  • MI-17 (Unitatea Specială de Aviaţie; MI-17 este din aceeaşi familie cu MI-8, fiind, însă, uşor de recunoscut datorită poziţionării anticuplei în partea stângă a cozii)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.